Øst så rett vest

- Et flott frokostmøte. Jeg ble både helt svett og veldig imponert av Momentium, sier Stine Nilsen Kunstnerisk leder og festivaldirektør i CODA Oslo International Dance Festival.

...eller bare last ned pdf'ene ved å klikke på "Les mer"-knappen" under. Valget er ditt.

Nilsen deltok på Frokostmøtet i forrige uke, med tema «Look to Ålesund», en serie spesielle og vellykkede arrangementer - kulturinitiativer og aktiviteter som er etablert i byen & omegn.

Å heve blikket en gang i blant er av det gode. Som dagens konferansier, Jørgen Roll, så betegnende påpekte – det skjer ting utenfor Ring 3 også. Det bør vi huske på.

Grunderen fra Momentium, Lars Giskeødegård og kultursjef i Ålesund, Oskar Skulstad delte sin erfaringer med oss.

- Kommersielt sett kan kulturarrangementer være en fantastisk utskytningsrampe for alt fra startups til etablerte bedrifter med nye produkter eller målgrupper, sa Giskeødegård:

- For Ålesund har kultur vist seg å være en av hovedingrediensene i utviklingen av byens urbane kvaliteter og attraktivitet, sa kultursjef Skulstad:

- Vi er for få og for små til å nå fram hver for oss, derfor er samarbeid blitt nøkkelen for å lykkes!, fortalte Skulstad.

- Det ligger et stort uforløst potensiale i nasjonale markedssamarbeid med festivaler. Jeg tror vi vil se en større, mer koordinert festivalbransje som kan tilby partnere ett kontaktpunkt for å være tilstede i store deler av landet i årene som kommer, sa Giskeødegård.

To deltakere meldte følgende:

• - Det var imponerende å se hva man kan få til med flinke, kreative og ambisiøse folk. Når flere parter fra forskjellige bransjer og områder går sammen så kan man få til så mye mer enn hvis man går alene. Når da også kommunen er positive til slike initiativ så ser man effekten av dette i Ålesund, sa Morten Schønfeldt, markedssjef i Norges Idrettsforbund.

• Wow! Utrolig interessant – og ikke minst overraskende – å høre hva som er mulig å skape med god markedsforståelse og gjennomføringskraft. Ålesund neste!, sa Per Kaarby i JCP Nordic.

Mingle, fag & nettverk med nogot attåt på Frokostmøtet:

Vårt neste arrangement er Fagforum, 23. oktober – på Louise. Da blir det også Mingle på Brygga!

Invitasjon kommer på alle våre flater.

27. september 2019