Frokostmøte i august

Joda, FN er fint. Klart vi må ta vare på hverandre og vi bør helt sikkert bli bedre til det også – for fremtidens generasjoner, jordkloden og verden for øvrig. Men altså, bærekraftsmål???

Tema for Frokostmøtet er nettopp: HVA I ALL VERDEN HAR BÆREKRAFT MED OSS Å GJØRE?

Ta meg rett til påmelding

- Denne morgenen vil vi inspirere deg og hjelpe deg til å forstå. Og det med praktiske eksempler, sier Øistein Mjærum, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen.

• Flere enn du tror gjør det, innen vår egen spons- og eventsfære: Tenker bærekraft og gjør noe med det! Bygger det inn i sitt eget daglige og profesjonelle virke. Hvordan gjør de det – hvordan får de satt de store ordene fra FN ut i livet?

Cermaq Norway er en del av Cermaq Group AS. Cermaq Group er verdens nest største produsent av laks og ørret, med virksomhet i Norge, Chile og Canada. Gruppen er et heleid datterselskap av Mitsubishi Corporation.

Kommunikasjonsdirektør Lise Bergan kommer til oss.

Lise Bergan

- Hun vil snakke om hvorfor Cermaq har valgt å fokusere så sterkt på bærekraft og miljø, også i partnerskapene/sponsorarbeidet sitt, forteller Mjærum.

Bislett Games, for eksempel, har gått nye veier. Etter 29 år med oljeselskapet ExxonMobil inngikk lekene samarbeid med miljøstiftelsen Zero og Storebrand, sistnevnte kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap.

Vi spør: Er bærekraft noe som nå er blitt populært å bruke også i sponsor- og eventbransjen – bare for å være politisk korrekte?

- Til oss kommer stevnedirektør Steinar Hoen i Bislet Alliansen for å fortelle om bakgrunnen for sitt grønne skifte og hva andre i bransjen kan lære av deres erfaringer fra årets samarbeid og arrangement, forteller Mjærum.

Steinar Hoen

Marcus Håkonsen, også styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen, røper at Hoen kommer ikke alene.

- Både miljøstiftelsen Zero og Storebrand kommer slik at vi også skal få høre hvorfor de to ble med som partnere til Oslo Bislet Games som har ambisjon om å bli verdens mest bærekraftige friidrettsstevne, sier Håkonsen.

Fra Storebrand kommer merkevaresjef Bente Linaae og fra miljøstiftelsen Zero kommer markedssjef.Annika Diseth Yri.

Bente Linaae                                                        Annika Diseth Yri

- Storebrand er en av de bedriftene som har kommet aller lengst på dette området i Norge. Merkevaresjefen vil snakke om hvorfor er bærekraft viktig for næringslivet, hva Storebrand legger til grunn for valg av samarbeidspartnere og utbyttet fra samarbeidsavtalen med Bislett Alliansen, avrunder Mjærum.

PRAKTISK INFORMASJON
Datoer: Torsdag 31. august
Tid: Kl. 08.00 – 10.00 (frokost fra kl 08.00, det faglige starter kl 08.30)
Sted: Scandic Solli, Parkveien 68, Oslo
Påmelding: Bindende påmelding, innen mandag 28. august kl. 12.00, klikk HER
Pris: Gratis for medlemmer, kr 950 for ikke-medlemmer
Ikke-medlem, men vil gjerne bli? Les mer HER

Øistein Mjærum og Marcus Håkonsen
styremedlemmer i Sponsor- og Eventforeningen

Fakta m FN/bærekraft:

• Under FNs Generalforsamling 2015 vedtok verdens ledere nye mål for bærekraftig utvikling.
  • De går under forkortelsen SDGs = Sustainable Development Goals og erstatter tusenårsmålene/Millenium Development Goals (MDGs).
  • Det ble vedatt 17 globale mål for økonomisk, sosial og bærekraftig utvikling: Agenda 2030. Målene er universelle og gjelder for alle medlemslandene.
  • For å nå målene må alle involveres og ta ansvar - regjeringer, institusjoner, private selskaper, internasjonale samfunn, frivillige organisasjoner og privatpersoner.
  • Dette er relevant for alle som jobber med ansvarlig næringsliv. De aller fleste store norske bedrifter rapporterer for eksempel nå årlig på hvordan de selv bidrar til at verden skal nå disse målene.