Meny

Fagstoff

Den store reklamekaken 2015, IRM
Se markedsandeler HER
Se omsetningstallene  HER

 

Mediemarkedet 2015, IRM
Nedgangen var på 2,1 prosent i 2015 sammenliknet med 2014, og totalomsetningen ble på 18,7 milliarder kroner. 
Se fordelingen HER
 

Sponsormarkedet 2015, Sponsor Insight
Se omsetningstall, markedsandeler og økning/nedgang HER
(Fullstendig rapport bestilles hos Sponsor Insight HER)


Den store reklamekaken 2014, IRM
Les mer HER


Prognose sponsor- og eventmarkedet 2014
Sponsing øker fra 4,143 milliarder i 2013 til 4,364 milliarder i 2014: økning på 5,5 %
Event øker fra 2,176 milliarder i 2013 til 2,339 milliarder i 2014: økning på 7,5 %
(Kilde: Sponsor Insight)


Standardavtale for sponsing
Dette forslaget til avtale er kun tilgjengelig for medlemmer. Fås på forespørsel til hm@sponsevent.no


10-tips til sponsoravtalen
Sjekkliste for å sikre avtalen mellom sponsor og sponsorobjekt, klikk HER


Den norske sponsortoppen
Omnibus uke 13/2014, klikk HER
 

Fagstipend - rapport
Erfaringer fra sponsorkonferansen IEG i Chicago 2016, klikk HER
Erfaringer fra sponsorkonferansen IEG i Chicago 2014, klikk HER
Erfaringer fra sponsorkonferansen IEG i Chicago 2013, klikk HER


Ti bud for å lykkes som sponsor
Head of Sports and Global Practice Director, Andy Sutherden fra Gambit Hill+Knowltons London-kontor deler sine sponsorråd, klikk HER


Reklamemarkedet 2013
Se IRM-tallene HER

Sponsormarkedet 2009 - 2012 (prognose)
Se tallene fra Sponsor Insight HER


Reklamemarkedet 2011
Den totale medieomsetningen i 2011 var på drøyt 19 milliarder (eks. sponsing) i Norge. Med sponsing, er omsetningen tilnærmet 23 milliarder. De 3,8 sponse-millardene tilsvarer 17% markedsandel - noe som gjør sponsing til den tredje største kommunikasjonskanalen, kun slått av Internett og dagspresse. (Kilde: IRM)


Reklamemarkedet 2009 og 2010
Sponsing er for første gang med i mediekaken til Norsk Mediestatistikk/IRM
Sponsing føk rett inn på andre plass og skjøv TV ned til tredje plass. Mer om tallene finner du HER
 

Siv Skard
Siv Skard, er førsteamanuensis ved NHH - og tok doktorgraden i sponsing våren 2010.
Du kan se hennes avhandling HER


Hans Mathias Thjømøe
Hans Mathias Thjømøe er førsteammanuensis ved Handelshøyskolen BI
Du kan laste ned hans artikkel/studie om: Sponsing - forretning eller lek med penger?
Sammenfattet studie, herunder 3M studien, HER